Tuesday, March 6, 2007

Hört på visning

För några år sedan var jag på en visning. Det var inget som passade mig men det slutade med att de vänner jag hade med mig som sällskap slog till och köpte lägenheten.

De hade på visningen följande diskussion:

- "Kommer huset att stamrenoveras?", frågar mina vänner.
- "Räkna med att stamrenovering helt klart kommer ske inom ett halvår", svara mäklaren med stor säkerhet.


Det visade sig att mäklaren troligen inte hade en aning om bostadsrättföreningens planering. Nu flera år efter visningen har ingen stamrenovering genomförts och inga planer finns heller enligt mina vänner.

Tipset är alltså att inte fullt lita på mäklarnas information. För att vara helt säker bör man nog kontakta ordförande i föreningen. Det är något som mäklaren skall göra, det är bland annat därför man anlitar en mäklare.

2 comments:

Anonymous said...

Mäklare ska man väl i princip aldrig lita på? Det är deras jobb att ljuga så förtroendeingivande som möjligt.
Som alla försäljare drämmer de till med en kvalificerad gissning, uttalad med ett tvärsäkert tonfall blir den till sanning för mottagaren.

BostadsJakten said...

Det finns rötägg i alla branscher. Jag måste ändå utgå från att fastighetsmäklare i allmänhet följer fastighetsmäklarlagen och kontrollerar de uppgifter de behöver.