Thursday, March 8, 2007

Beroende av Hemnet?

Vi är nog många som dagligen ägnar mycket tid åt att leta bostad. Jag känner mig inte i riskzonen för ett missbruk men det är väl också så att förnekelse är missbrukarens argument.. haha..

Det finns säkert folk som har problem men nedanstående punkter känns nästan som humor:

1. Tänker ständigt på Hemnet.
2. Har flera gånger misslyckats med att kontrollera, begränsa eller sluta använda Hemnet.
3. Är rastlös eller irriterad om du försöker skära ner antalet besök på bostadssajten.
4. Går in på Hemnet för att slippa tänka på annat.
5. Ljuger för din omgivning om hur ofta du besöker sajten.
6. Har förlorat något viktigt i livet för att du i stället prioriterat att gå in på Hemnet.

Om du svarar ja på två eller fler - sök hjälp. Om du svarar ja på ett av följande påståenden - tänk över din situation. Så bryter du beroendet Sätt upp regler. Bestäm när och hur länge du får vara ute på sajten. Berätta om dina problem för dina närmaste. Då kan de hjälpa och stötta. Fyll din tid med något annat. Gör en lista över saker du kan sysselsätta sig med. Belöna dig. Unna dig något extra om du lyckas.

(Källa: Per Carlbring, docent i klinisk psykologi vid Linköpings universitet)

1 comment:

Anonymous said...

Ja, nog är jag lite beroende av hemnet men jag skulle inte säga att det tagit över mitt liv. Det är säkert drömmen om att hitta något speciellt till överkomligt pris som gör att vi letar hela tiden. Jag kommer följa din blogg!